Vekon BV logo. partner in productie

Voor paneelbouw in Nederland is zeker nog toekomst.

   

Artikel uit Link Magazine #2 – 2013    

Vekon in Made bewijst het. Het bedrijf (25 medewerkers) levert (elektro)technische assemblages aan klanten als Orga in Schiedam (installaties voor offshore en aviation), Boon Edam (toegangstechniek), Vitronics Soltec in Oosterhout (soldeermachines) en Wemo (speciaalmachines voor plaatbewerking) in Den Bosch. ‘Vekon is een paneelbouwer die toegevoegde waarde zoekt, onder meer ook door diensten te leveren’, vertelt commercieel directeur Nick Simonis.  

Voor paneelbouw in Nederland is zeker nog toekomst. Link Magazine #2

‘Wij werken vooral voor het ‘low volume, high mix’ segment en onze werkwijze kenmerkt zich door korte doorlooptijden, korte communicatielijnen, proactiviteit en flexibiliteit. ‘En we werken aan het optimaliseren van de processen tussen de klant en Vekon.’

Historie

Vekon begon in 1993 met kabelassemblage en daar kwamen later besturingspanelen en schakelkasten bij. Tien jaar geleden stond het bedrijf voor de keuze: richting installatiewereld gaan of naar de machine- en apparatenbouw. ‘Wij zijn ons toen op die laatste sector gaan richten en hebben ons aanbod uitgebreid met modulebouw om oem’ers een compleet pakket te kunnen bieden.’ Tot 2007 groeide Vekon telkenjare met dubbele cijfers, maar daar kwam in 2008 een abrupt einde aan. ‘Klanten kregen het minder druk en haalden dus werk terug, vooral modulebouw. Conclusie: we moeten meer toegevoegde waarde leveren en niet alleen productiecapaciteit bieden. We hebben toen gekeken wat we nog meer voor klanten deden, maar wat nog niet als zodanig werd benoemd of betaald.’

Ketenregisseur

Sindsdien profileert Vekon zich meer als ketenregisseur. Het bedrijf neemt verantwoordelijkheid voor de logistiek (inkoop en gereed product op voorraad) en werkt mee aan herontwerpen, om producten geschikt te maken voor (efficiënte) flow-productie. ‘Ook nemen wij de klant bij de hand voor het goed uitbesteden van zijn productie. Nu komen ze dan ook negen van de tien keer bij ons terecht, maar wij gaan outsourcing support aanbieden om dat objectiever te maken.’

Geen crisis meer

Dankzij deze strategische switch voelt Vekon allang geen crisis meer. Maar wel de prijsdruk. ‘Mijn eerste contacten met een prospect gaan vaak over op prijs inkopen. En via internet krijgen we vooral aanvragen op prijs. Maar daar willen we ons niet mee profileren. Ik probeer juist oem’ers aan ons te binden die waarde hechten aan ketenoptimalisatie. Wij willen hun toeleverketen overnemen, om de toelevering van materialen te coördineren en de efficiency en betrouwbaarheid van de keten te vergroten. En wij willen eerder aanschuiven. Dat lukt bij klanten waar we al een langdurige relatie mee hebben. Die weten wat ze aan ons hebben en betrekken ons al in de ontwikkelfase voor een efficiënte productie en het inregelen van de logistiek.’

Simonis’ actuele ambities zijn groei in assemblage en montage en het sterker uitdragen van de diensten eromheen. ‘Dat zou zelfs zo ver kunnen gaan dat we diensten ook apart gaan verkopen en dat wij – los van onze eigen productiecapaciteit – de rol van ketenregisseur/bemiddelaar op ons kunnen nemen, om een brug te maken richting lagelonenlanden.’

Bron: Link Magazine #2 – 2013

De VekonVisie.